Monday 4 November 2019

REVIEW SKINCARE PRODUCT: Current skincare routine Safi Malaysia

Hi. Assalamualaikum everyone! Since I have a new update about my skincare routine here I am gonna put what products I am using almost two years.





Firstly untuk pencuci muka aku guna sabun beras Kbrothers ni. Memula aku boleh terjebak ni sebab ada orang bagi hadiah sabun ni then aku saja la try pakai yg biasa dulu. End up results dia memuaskan sebab muka aku jadi tegang and cerah. After that, aku try yg ada collagen pulak masha-ALLAH lagi daboom hasil dia pada muka aku. Alhamdulillah control oils kat muka, jerawat cepat kecut and kering, instantly cerah berseri, susah nak tinggal parut lepas ada jerawat. Lagi sekali nak ingatkan muka aku jenis combination skin more to oily area t-zone and cheeks but dry some area which is forehead.

Walaupun aku tahu sebenarnya sabun jenis buku ni tak sesuai sebagai pencuci muka due to high pH level kan tapi muka aku serasi babe. My skin tak sesuai pencuci muka yg jenis dalam tube, liquid  seperti dijual dekat drugstore. I know that kita kena pilih low pH cleanser for our skin face right. If not akan merosakkan skin barrier. But hey you should listen to your skin first. You know your skin itself right. Jangan terlalu ikut saranan orang sangat sedangkan keberkesanan tu pada diri sendiri. Aku beli benda ni 3 ketul RM10 alaa dekat pasar malam pun ada jual tak pun kiosk kecil, kedai toko jamu dlm supermarket, hypermarket dalam mall pun ada jual. Tahan lama sebab potong 4 bahagian hehehe jimat duit i tau. U guys kena pandai cari yang murmur kalau bernasib baik 5 ketul RM10 pun dapat.





Next, move forward to toner pulak. Ok dalam banyak product mahal aku pakai last kena yang murah jugak sesuai. Safi Sari Mentimun & Pokok Lidah Buaya Penyegar 100ml ni la penyelamat dah la murah, senang dapat, jimat tahan lama of course. Alaa paling mahal product drugstore pernah aku pakai is Bio-Essence je kot haha. Cara guna toner ni lepas cuci muka aku akan sapu dengan kapas dulu bagi keluar lebihan kotoran yang ada lepastu aku akan tempek lagi dengan tangan dab dab dlm dua tiga kali untuk effect glowing. Sebab aku ni ada pores kan so penting la toner untuk muka. Lagi lama pakai lagi nampak keberkesanan dia boleh repair our skin, kecikkan pores, bersihkan lagi kotoran pada muka, kecutkan jerawat serious talk. Aku bagi 5/5


Untuk malam aku akan pakai pada muka Safi Balqis Oxywhite Pelembab Gel Cerah Sempurna 45g untuk lebih coverage, protect, moist. Memula aku pakai rasa pedih jugak. Tapi aku teruskan pakai sebab mungkin tindakbalas kulit muka dengan product ni. Muka aku ada rasa gatal jugak lepastu. Then melekit dan tak selesa. Bila dah makin lama dia ok tak rasa apa bangun pagi muka rasa cerah bersih. Walaubagaimanapun memang aku tak beli dah lepas habis ni sebab tak selesa malam bila tidur rasa ada benda ja atas muka melekit. Aku bagi 3.5/5





Okay dua benda ni favourite gila. Firstly aku suka Safi Pelembap Muka Sari Gamat 80g biru memang terbaik lah aku akan selang seli penggunaan time malam dengan siang juga. Aku bagi 5/5 lah sebab lepas aku picit jerawat dia macam merawat semula tempat luka jerawat yang ada darah tu tau so amazing. Oxywhite Krim Pencerah Lengkap SPF15 Manggis purple ni selalu guna bila pi kerja lepas remove makeup solat zohor dia ada whitecast sikit so aku kasi 4/5 boleh la. Aku paling suka pelembab safi gamat lagi taktahu dah berapa bekas aku repurchase rasanya dah 3-4bekas kot. Memang terbaik!

Nanti aku akan review sunblock yang pernah try pakai and mana paling favourite okay. Sebenarnya aku tengah try semua pelembab Safi Malaysia ni. Safi Pelembap Muka Strawberi Lemon & Habbatus Sauda yang warna kuning tu pun aku ada try tapi tak best sebab naik jerawat kecik kecik plus bau dia wangi gila. Mungkin aku alah dengan fragrance dia. Tujuan aku beli yang warna kuning ni sebab ikut function dia mencerah dan mengawal minyak. So far nak tunggu dia mencerah tu makan masa sebab aku tak sesuai so bila boring or terdesak baru pakai hahaha. Takkan repurchase dah.






Sampai sini sahaja dulu write up untuk kali ni. Sehingga kita bertemu lagi. Siapa sangka produk murah lagi berkesan. Jangan ingat produk mahal tu semua bagus okay. Just try and error. Yang penting listen to your skin jangan ikut cakap orang sangat. Buat rujukan boleh! Kulit masing-masing tak sama. Hehehe ok lah bye


7 comments:

  1. awak.. masa guna safi toner tu, dlm tu ada mcm lendir putih tak??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau pada sye xde pula... Sye ada beli . Dalam dia mcm air shj bau timun

      Delete
    2. so far saya pakai dah berbotol2 takda lendir apa dia cuma mcm air jela dia tak lendir wlupun ingredients dia aloe vera okay hehehe

      Delete
  2. Akak.. Moisturizer gel tu tekstur dia memang lekit sangat eh?

    ReplyDelete
  3. So far sy pakai produk safi timun nie (pencuci,pelembap Dan krim) semua ok wlpn hg dia lebih murah drpd produk lain yg ada kat pasaran... 👍

    ReplyDelete
  4. Please jawab.. Lepas basuh muka tuu lap guna kapas yang letak toner ke kapas kering je?

    ReplyDelete