Sunday 3 November 2019

BREAKOUT FACE: Fully recovered

Hi. Assalamualaikum dah dua tahun tak menaip rasa janggal. Usually aku akan menaip kat blog bila aku terasa terlalu sunyi, bosan, dan kepisangan haha.

Tahun ni adalah tahun yg paling tough bagi aku sebabnya tahun ni macam-macam yg jadi which is tahun ni lah accident, i lost my job, i get chicken pox huhu. Bila ujian menimpa tu kita kenalah berdoa supaya diberi kekuatan dan bersabar janganla mengeluh kan. 

So, tujuan aku masuk blog today adalah untuk update semula skincare product apa aku tengah pakai on face. Dann aku catatkan simpan di sini supaya memudahkan orang ramai untuk dapatkan maklumat, ilmu sebelum membeli dan as references juga. 

For your information almost two years ni juga my skin face fully recovered tau. Alhamdulillah banyak pengorbanan yg berlaku okay utk dapat result yg bagus. Sabar, konsisten dan jgn putus asa. 

Actually aku ada pergi consult dengan doktor pasal skin aku dulu tu. Aku buat rawatan chemical peeling, doktor bagi ubat makan antibiotik then sabun buku pencuci muka + pelembab. Aku buat dua session only. First session RM150 second RM100. Lepas ubat makan dan skincare doktor habis aku mula create basic skincare routine aku sendiri berdasarkan ilmu yang aku google, baca dan dengar dari pengalaman orang ramai. 







Okay aku pun macam perempuan lain jugak nak cantik, flawless, menarik, tertarik. Haha. Aku gunakan step cleanse - scrub - toner - essence - moisturize mcm dalam gambar. Cuma moisturizer time ni aku guna jenama neutrogena yg for combination skin tu. Oh ya for your information my skin type is combination skin more to oily dkt pipi n t zone kering di dahi. Moisturizer neutrogena tu aku pakai sekjap ja habis memang tak beli dah sebab bila pakai dia berpeluh gila kat muka memang tak selesa. Untuk siang aku cuma add on sunblock biore warna oren tu.



Next, i am gonna review supplement product which is makanan tambahan selain mengukuhkan skincare routine product.

I am taking supplement from this two products BLACKMORES Bio E 500 IU 30's beli dekat Aeon Wellness untuk hilangkan parut masa tu harga RM40+ manakala untuk cepatkan proses pengecutan jerawat, bagi muka glowing, cerah and healthy of course i telan Vitamin C 21st Century 1000mg around RM20 if tak salah beli dekat Guardian memang famous babe products ni. Actually this supplement u can get anywhere at drugstore tau. Others than that i minum green tea jugak brand Ahmad Tea untuk detox toksin dalam badan, plus green tea ni kaya dengan antioksida selain untuk kurus green tea boleh prevent from cancer gitu. Ahmad Tea ni murah 100teabags boleh dapat RM17 berbulan weh nak habiskan tapi rasa dia kelat sikit. Aku minum ni perah lemon or minum kosong gitu ja without added any sugar okay malahan honey pun bcs i dont like the weird taste. Kalau u guys nak sedap boleh beli jenama Dilmah. Memang feeling habis rasa bertenang and rileks gila lepas minum. Sila dapatkan di Aeon, Mydin, Tesco. Dulu aku beli masa Giant ada lagi sekarang dah tutup.





Alhamdulillah ini sedikit sebanyak product yang aku guna untuk pulihkan muka. Harap dapat membantu u guys okay. Lepas pada tu aku cuba perbaiki skincare routine dengan add on kaedah double cleansing. Aku guna biore cleansing oil je murah RM19-20 gitu. Kalau rasa have-have guna la hada labo atau brand simple punya. Hiks! So selamat mencuba. Yang mana masih mencari or tengah struggle healing aku doakan korang tabah dan kuat. Jgn putus asa okay. 










No comments:

Post a Comment